Skip to content

Social media marketing in 2023: blijf je concurrenten voor 

De grote spelers zoals Facebook en Instagram blijven groeien en bieden bedrijven de kans om hun producten en diensten aan de man te brengen. Het is nu zeker de moment om op de trein te springen voor het te laat is. Maar hoe positioneer je je tegenover je concurrenten in de snelle wereld van social media? Dat vertellen we je hier. 

Maak gebruik van videocontent

Videocontent wordt steeds populairder en blijft groeien samen met Tiktok en Instagram Reels. Weinig bedrijven maken videocontent omdat ze vrezen dat het veel tijd of budget in beslag neemt. Nochtans is het een fantastische manier om interactie met je publiek op te bouwen en de investering zeker waard. Een goede en doordachte social media strategie kan je helpen om videocontent een plaats te geven. Maak korte video’s om je producten of diensten te promoten of om nieuws en updates uit je sector te delen.

Gebruik hashtags

Hashtags bij je social media posts zijn een goede manier om een breder publiek te bereiken en je content bij mensen te krijgen die geïnteresseerd zijn in specifieke onderwerpen. Twee vuistregels: gebruik relevante hashtags om de zichtbaarheid van je berichten te vergroten. En vermijd overmatig gebruik, want dat kan ‘spammy’ overkomen.

Maak een contentkalender

Een contentkalender helpt je georganiseerd te blijven en je social media posts vooraf te plannen. Met zo’n planning bespaar je tijd. En dat zorgt er voor dat je consequent waardevolle inhoud post voor je publiek.

Spreek met je publiek

Sociale media draait om relaties bouwen en de dialoog met je publiek aangaan. Het zal je verbazen hoeveel input en feedback je krijgt door echt met je doelgroep te praten. Stel vragen via Instastories bijvoorbeeld. Vraag hen om input voor een nieuw product of dienst, laat hen stemmen voor de beste baseline, enz. Reageer ook steeds op opmerkingen en berichten. Door je volgers aan te moedigen om hun ideeën en ervaringen te delen, creëer je voor jezelf ook meer content.

Overweeg paid advertising

Je organisch bereik op sociale media kan beperkt zijn, zeker wanneer je nog niet te veel volgers hebt. Om je bereik uit te breiden kan paid advertising een oplossing zijn. Overweeg betaalde reclame te gebruiken om speciale aanbiedingen of nieuwe producten te promoten, of om je te richten naar specifieke doelgroepen. Met Facebook Ads bijvoorbeeld, kan je met een klein budget al heel wat nieuwe potentiële klanten aantrekken. 

Meten is weten

Analyseer je resultaten: gebruik tools voor social media-analyse om het bereik van je berichten te meten en te begrijpen wat werkt en wat niet. Zo kan je je social media strategie aanpassen en verfijnen en de effectiviteit van je posts verbeteren.

Pas deze tips toe en bouw een mooie social media marketing strategie op in 2023. Ondersteuning nodig? Clonetix kan je helpen. Neem contact op! We zijn graag jouw gids in de wereld van social media

Join onze nieuwsbrief

Praktische Instagram tips & tricks, freebies, acties en nog zoveel meer.