Skip to content

Facebook Ads versus Google Ads

Facebook Ads en Google Ads zijn twee online advertentienetwerken die je als ondernemer kan inzetten voor het promoten van je producten of diensten. Hoewel beide platforms hetzelfde doel hebben, zijn er toch wat wezenlijke verschillen. Daar ben je best van op de hoogte als je het meest geschikte platform wil kiezen in functie van je advertentiecampagne. 

Wat is Facebook Ads?

Facebook Ads is een platform dat je als bedrijf helpt om je advertenties te richten naar specifieke gebruikers die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Facebook Ads target advertenties op basis van demografische gegevens en interesses van je doelgroep. Met Facebook Ads kan je op verschillende manieren adverteren: je kan werken met foto’s, video’s en tekst en zo interactie met je doelgroep creëren. Je kan ook speciale functies gebruiken zoals de call to action button bijvoorbeeld, waarmee prospects zich kunnen registeren voor een bepaalde service. Met Facebook Ads push je je aanbod via advertenties naar je doelgroep en zorg je er voor dat je doelgroep je producten of diensten leert kennen.

Wat zijn de voordelen van Facebook Ads?

Adverteren via Facebook Ads heeft heel wat voordelen:

Doelgerichte targeting

Met Facebook Ads kan je heel nauwkeurig doelgroepen selecteren op basis van belangrijke demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, locatie en aankoopgeschiedenis.

Groot bereik

Facebook Ads geeft je ook de mogelijkheid je boodschap uit te breiden naar een breder publiek en nieuwe doelgroepen te bereiken.

Kosteneffectief

Facebook Ads kosten je ongeveer €0,25 tot €1,50 per klik. Dit is veel goedkoper dan traditionele offline advertentiekanalen zoals affichage, flyering,.. Zo houd je makkelijk je budget onder controle.

Meetbare resultaten

Als adverteerder zie je direct het effect van je campagne: je meet resultaten zoals kliks, conversies, doelgroepen en andere criteria.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het meest vooraanstaande advertentieplatform op zoekmachines. Het zorgt er voor dat je advertentie helemaal bovenaan in de zoekresultaten verschijnt wanneer gebruikers een zoekopdracht intikken in Google. In tegenstelling tot Facebook Ads, waarbij je je boodschap pusht naar een specifieke doelgroep, target je met Google Ads op de zoekintenties van gebruikers. Je doelgroep is dus al op zoek naar de oplossingen die je aanbiedt.

Google Ads is gebaseerd op pay-per-click (PPC), wat betekent dat je enkel betaalt als er iemand klikt op je advertentie. Google Ads biedt ook extra opties voor targeting, nog meer dan Facebook Ads. Zo kan je regelen dat je bijvoorbeeld enkel bovenaan in de zoekopdrachten komt van gebruikers op een bepaalde locatie, met een bepaald toestel, van een bepaalde leeftijd, geslacht of taal. Je hebt ook veel meer opties als het gaat om het richten van jouw advertenties naar bepaalde websites en advertentiedomeinen.

Wat zijn de voordelen van Google Ads?

Google Ads heeft ook zijn specifieke voordelen:

Meetbare resultaten

Google Ads biedt een grote meetbaarheid van campagnes. Je kan gemakkelijk controleren hoe je advertentie-investeringen worden omgezet in resultaten zoals klikken, conversies en zelfs omzet.

Toegankelijkheid

Je hoeft geen technische expert te zijn om dit platform te gebruiken. Je kan al heel snel aan de slag en resultaten zien.

Gericht adverteren

Google Ads wordt wereldwijd ondersteund. Je adverteert heel gericht op lokale, regionale of internationale gebieden.

Schaalbaar

Je kan je budget voortdurend aanpassen in functie van beoogde doelen en resultaten.

Diverse opties

Google Ads heeft veel opties voor advertentieformats. Je kan kiezen uit diverse advertentieformaten, advertentielocaties, advertentieprijzen, doelgroepen en target instellingen.

Functionaliteit

Het Google Ads platform biedt veel functionaliteiten. Je kan advertentiecampagnes maken en beheren, rapporten maken en jouw advertentieprestaties optimaliseren

Facebook Ads vs Google Ads

Je kan dus zowel Facebook Ads als Google Ads inzetten om op een kosteneffectieve manier een campagne voor je producten of diensten op te zetten. Allebei bieden ze uitgebreide mogelijkheden om je doelgroep te definiëren en te bereiken. Het is belangrijk om beide platformen te vergelijken alvorens een beslissing te nemen.

Hoewel beide platforms gericht zijn op het promoten van je producten of diensten op het internet, hangt het voornamelijk af van de doelstellingen van jouw campagne voor welk platform je kiest. Wil je je aanbod pushen naar een doelgroep die nog niet aan jouw oplossingen heeft gedacht, dan kies je bijvoorbeeld beter voor Facebook Ads. Wil je eerder inspelen op een publiek dat al op zoek is naar jouw dienst of product, dan kies je beter voor Google Ads. Je budget spreiden over beide kanalen is zeker ook mogelijk. Zo creëer je natuurlijk het grootste bereik.

Jouw campagne?

Interesse om eens te sparren over het beste advertentiekanaal voor jouw campagne? Boek gerust een vrijblijvend adviesgesprek.

Join onze nieuwsbrief

Praktische Instagram tips & tricks, freebies, acties en nog zoveel meer.