Skip to content

De SEA trends voor 2023 

Al wat advertising via zoekmachines als Google en Bing betreft, ook SEA (Search Engine Advertising)  genoemd, verandert voortdurend. Om het meeste resultaat te halen uit je budget voor digitale campagnes, is inspelen op de nieuwste trends voor elke adverteerder een echte must. Blijf dus bij met de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen. We zetten hier de SEA trends voor 2023 voor jou op een rij.  

AI en machine learning

De doorbraak van artificiële intelligentie (AI) en machine learning is zeker de belangrijkste ontwikkeling in 2023. De toepassing ervan verbetert de gebruikerservaring. Je stelt een vraag aan ChatGPT of Bard en geen minuut later heb je een hele tekst klaar met daarin een mooi verwoord antwoord. Gebruik deze technologieën om je SEA strategie in lijn te brengen met het zoekgedrag van je doelgroep. Je kan AI ook inzetten om nieuwe kansen te spotten op basis van gedragspatronen die afwijken van de norm. 

Voice search 

Voice search of zoekopdrachten inspreken via bijvoorbeeld Siri of Google Assistent, wordt steeds populairder. Voice search verandert de manier waarop mensen zoeken. Zij stellen vragen in de vorm van een spraakopdracht. Om voorop te blijven als bedrijf, is het belangrijk om je content te optimaliseren voor voice search. En dus ook om zoekopdrachten via voice search in te bouwen in je SEA campagnes. 

Lokale zoekadvertenties

Meer en meer speelt de locatie van de gebruiker een rol in zoekopdrachten. Zo maakt Google bijvoorbeeld gebruik van de locatie van de internetgebruiker, om de meest nabije bedrijven te tonen in de zoekresultaten. Daarnaast komen ook meer en meer de lokale zoekadvertenties op. Locatie is dus zeker een belangrijke factor om mee te nemen in je SEA strategie.  

Video-advertenties

Video-advertenties zijn sterke aandachtstrekkers en je bereikt er een breed publiek mee. Je kan je video-advertenties ook optimaliseren om ervoor te zorgen dat ze hoog scoren in de zoekmachines. Steeds meer bedrijven maken  gebruik van video-advertenties. Het zijn belangrijke componenten voor een succesvolle SEA aanpak. 

ROI meten 

Om de effectiviteit van je SEA-strategie te kennen, zijn ROI-metingen onontbeerlijk. Het aantal analytics-tools groeit gestaag en de tools worden steeds beter. Hoe meer zicht je krijgt op de prestaties en ROI van je SEA campagnes, hoe beter je ze kan aanpassen om het maximale uit je budget te halen. 

Conclusie

Wil je meer halen uit je SEA campagnes? Dan houd je best rekening met deze nieuwe trends van 2023. Je verhoogt er je online zichtbaarheid mee en je haalt meer rendement uit je online advertentie-uitgaven. 

Ondersteuning nodig bij jouw SEA-aanpak? Clonetix is gespecialiseerd in de opzet en uitvoering van SEA-strategieën op maat van jouw bedrijf. Haal vandaag nog meer uit jouw SEA-strategie en contacteer Clonetix.

Join onze nieuwsbrief

Praktische Instagram tips & tricks, freebies, acties en nog zoveel meer.