Skip to content

Het geheim voor succesvolle e- mailmarketing

E-mailmarketing is een van de meest effectieve manieren om direct te communiceren met je doelgroep. Je informeert hen met je mailings over producten, diensten en nieuwsfeiten. Ondanks de opkomst van sociale media en andere marketingkanalen blijft e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van jouw marketingmix. In dit artikel bespreken we enkele strategieën om met jouw e-mailmarketingcampagnes meer succes te boeken.

Waarom e-mailmarketing nog steeds belangrijk is

Een e-mail is een heel direct kanaal om je doelgroep te informeren over je nieuwe producten, aanbiedingen en evenementen. De meeste mensen checken immers regelmatig hun inbox. En als je het juist aanpakt, hebben ze bovendien hun toestemming gegeven om berichten van jouw bedrijf te ontvangen. Wist je trouwens dat e-mailmarketing het beste rendement heeft van alle marketingkanalen? Het is dus zeker de moeite waard om te investeren in een goede e-mailmarketingstrategie.

Bouw een kwalitatieve mailinglijst

De basis van succes voor jouw e-mailcampagnes is een kwalitatieve mailinglijst. Verzamel e-mailadressen via je website, op evenementen, tijdens webinars en via andere kanalen. Roep bijvoorbeeld via je social media op om in te schrijven voor je nieuwsbrief of mailings. Koppel er exclusieve voordelen aan. 

Zorg er ook voor dat je aanmeldformulier kort, duidelijk en aantrekkelijk is. Zo hoeven geïnteresseerden weinig moeite doen om zich in te schrijven. Maak de aanmelding helemaal GDPR-proof! De meeste e-mailingtools zijn hier helemaal op ingericht: automatische verificatie van toestemming (opt-in), uitschrijflinken in je mailings, beheer van mailvoorkeuren, enz. Alles is voorzien. 

Personaliseer voor meer betrokkenheid

Personalisatie is een belangrijk ingrediënt voor succes. Door je content te personaliseren op basis van interesses en voorkeuren van de lezers in je mailinglijst, verhoog je de betrokkenheid en conversie. Gebruik de voornaam van de ontvanger in de onderwerpregel en de introductie. Segmenteer je mailinglijst op basis van gedrag, interesses en aankoopgeschiedenis, locatie of demografie. Pas de inhoud van je mailings aan per segment. Zo maak je je content nog relevanter voor je doelgroep.

Maak gebruik van automatisering

Zet een automatiseringsprogramma op waarbij, op basis van bepaalde triggers, automatisch mails worden verzonden. Bijvoorbeeld bij het openen van een mailing, na een aanvraag voor informatie,  bij het plaatsen van een bestelling, bij het klikken op een link, op iemands verjaardagdatum, enz. Dat kan een enkele mailing zijn of een reeks van mailings waarbij je telkens een nieuwe invalshoek of extra content meegeeft. Herhaling werkt! Dus wees niet bang om meerdere e-mails te sturen. 

Test, meet en stuur bij 

Test en meet de resultaten van je e-mailmarketingcampagnes om te zien wat werkt en wat niet. Zet bijvoorbeeld A/B-testing op voor verschillende versies van je onderwerpregel, call-to-action, inhoud en timing. Evalueer welke versie de beste resultaten oplevert. Analyseer de open- en klikfrequenties, conversieratio’s en uitschrijvingspercentages om te begrijpen hoe je doelgroep reageert en je campagnes ervaart.  Gebruik deze inzichten om je strategie te verbeteren en de ROI van je campagnes te maximaliseren.

Conclusie

E-mailmarketing blijft een belangrijke tool om je doelgroep te bereiken. Bouw een kwalitatieve mailinglijst, personaliseer content, zet automatisering en segmentatie in en test en meet voortdurend je resultaten. Leer hieruit om volgende campagnes te optimaliseren en de ROI te verhogen. Met deze aanpak is het succes van je mailingcampagne gegarandeerd. Dat zal uiteindelijk leiden tot meer conversie en verkoop. En daar doe je het toch voor? 

Ondersteuning nodig voor je e-mailingcampagnes? Contacteer Clonetix

Join onze nieuwsbrief

Praktische Instagram tips & tricks, freebies, acties en nog zoveel meer.