Skip to content

Hoe ontwikkel je een effectieve marketingstrategie? 

Een effectieve marketingstrategie is essentieel voor elke onderneming, groot of klein. Het helpt je  bij het bereiken van jouw bedrijfsdoelstellingen, het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. In deze blog leggen we uit hoe je een effectieve marketingstrategie ontwikkelt in enkele stappen.

Stap 1: Ken je doelgroep

Voordat je start met de ontwikkeling van je marketingstrategie, is het van het grootste belang om je doelgroep te kennen en te begrijpen. Wie zijn die klanten waar jij voor werkt of wil werken? Wat zijn hun behoeften, interesses en uitdagingen? Welke informatie hebben ze nodig en welke kanalen zetten ze in om die te zoeken? Een antwoord op deze vragen helpt je om een marketingstrategie te ontwikkelen die volledig in lijn is met de noden van jouw doelgroep. 

Stap 2: Definieer je doelstellingen

Als je je doelgroep en zijn behoeften in kaart hebt, is het tijd om de doelstellingen van jouw marketingstrategie te definiëren. Dat kan zijn: meer naamsbekendheid, leads genereren, omzet verhogen,… Door je doelen scherp te stellen en duidelijk te definiëren volgens SMART-principes (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden), maak je jouw marketingstrategie helder. Je kan makkelijker de voortgang meten en aanpassingen uitvoeren waar nodig. 

Stap 3: Kies je kanalen

De lijst van beschikbare marketingkanalen is lang. Er zijn nog altijd de offline kanalen als affichage, adverteren in geschreven media, flyering, events,… Daarnaast heb je tal van mogelijkheden op radio en tv. Deze kanalen vragen flink wat budget. Heb je kleinere budgetten, dan kan je al snel aan de slag met digitale media zoals sociale media, e-mailmarketing, Adwords, SEO,… Het is belangrijk om te onthouden dat niet alle kanalen even effectief zijn voor alle campagnes, doelstellingen, budgetten,… Kies dus de kanalen die het beste passen bij jouw doelgroep, doelstellingen in functie van het budget dat je beschikbaar hebt. Advies nodig? Vraag het een expert (link naar contact).

Stap 4: Ontwikkel je boodschap

Ontwikkel een boodschap over je onderneming, dienst of product die inspeelt op de behoeften, noden, interesses en gevoeligheden van jouw doelgroep. Zorg voor positieve boodschappen die de voordelen en sterke punten van jouw aanbod in de verf zetten. Zeg welke problemen of uitdagingen je oplost. Durf ook emotie in je boodschap te leggen. En speel in op onbewuste psychologische drijfveren zoals social-proof (al zoveel mensen hebben dit gekocht), angst om te verliezen (95% van je bezoekers koopt niet), het effect van schaarste (nog slechts 2 plaatsen beschikbaar),… 

Stap 5: Plan je campagnes

Zodra je jouw doelgroep, doelstellingen, kanalen en boodschap hebt bepaald, is het tijd om je campagnes te plannen. Houd rekening met seizoenen als dat van toepassing is voor jouw aanbod. Speel in op speciale gelegenheden of evenementen, zoals feestdagen of lanceringen. Stel een contentkalender op, waarin je je communicatieboodschappen en campagnes plant. Zo houd je overzicht. 

Stap 6: Meet de resultaten

Resultaten van je campagnes meten en opvolgen is uiterst belangrijk om te zien of jouw marketingstrategie werkt of niet. Marketing is geen exacte wetenschap. Ook al heb je dankzij de digitale media veel cijfers en metrics beschikbaar, toch is het vaak niet te voorspellen welke campagnes of welke aanpak succesvol zal zijn. Succes hangt af van heel veel factoren. Het is dus zaak om je strategie voortdurend op te volgen en bij te sturen. Bepaal goede meetindicatoren en plan regelmatig evaluatiemomenten in. Zo kan je tijdig  je strategie optimaliseren en de ROI verbeteren.

Conclusie

Nadat je een marketingstrategie hebt uitgezet, is het van cruciaal belang om die regelmatig te evalueren en bij te sturen. De marketingwereld evolueert gigantisch snel. Het is dan ook van het hoogste belang om bij te blijven met de nieuwe trends en technologieën. Noteer welke marketingkanalen en tactieken goed werken en welke minder effectief zijn, zodat je je strategie tijdig kunt optimaliseren. 

Een effectieve marketingstrategie ontwikkelen, vraagt tijd. Maar het is de moeite waard om die tijd te investeren. Een goed doordachte strategie zorgt immers voor groei van je bedrijf op korte en  lange termijn. Volg de stappen die we hebben besproken en ontwikkel een marketingstrategie die bijdraagt tot de realisatie van je bedrijfsdoelstellingen voor succes op lange termijn.

Zoek je ondersteuning voor één van deze stappen of voor de ontwikkeling van een volledige marketingstrategie?

Join onze nieuwsbrief

Praktische Instagram tips & tricks, freebies, acties en nog zoveel meer.